In de top van een organisatie worden regelmatige strategische beslissingen genomen. Een strategisch vraagstuk heeft betrekking op een of meer aspecten van het model van de effectieve organisatie. Een strategisch vraagstuk heeft impact op de positie van de organisatie in haar omgeving (bijvoorbeeld, keuzes ten aanzien van de positionering van de organisatie, wijzigingen in de scope van activiteiten (acquisities of desinvesteringen), nieuwe markten of doelgroepen, nieuwe producten of diensten, grote investeringen) en/of op de interne organisatie (grote organisatie verandering en ontwikkelingsvraagstukken). Dit typevraagstukken komt niet alleen periodiek voor, bij het vaststellen van een nieuwe strategie, maar vullen voortdurend de bestuurlijke agenda.
Idealiter is is de bestuurlijke agenda van de top hoofdzakelijk gevuld met dit type vraagstukken, die vervolgens weloverwogen, zorgvuldig voorbereid, in overzichtelijke samenhang en in open dialoog met elkaar worden behandeld. De praktijk is weerbarstiger. De bestuurlijke agenda is soms overvol, overzicht ontbreekt, er is teveel aandacht voor operationele zaken, er is geen tijd, ruimte of cultuur voor een open dialoog en het nemen van een besluit is geen garantie voor consequente uitvoering